Ein kleiner Rückblick in die Demoszene
Ich habe gerade einen Ausflug in die Demoszene gemacht – mochte ich schon zu Amigazeiten immer mal wieder gerne…
Es ist immer wieder erstaunlich, wie die Leute in ein gerade mal 65.024 Bytes grossem File einen etwa zehnminütigen, mit Musik unterlegten Film reingepackt bekommen, aber sie schaffen es.
Insbesondere die Demogruppe Suburban hat es mir hierbei angetan.
Auf sie wieder aufmerksam geworden bin ich letztlich durch http://crest.untergrund.net, einem Archiv von Siegerdemos der vergangenen Epochen. Insbesondere ein Demo aus dem dortigen Jahrgang 2003 – das cns_pgen.zip ist grandios. Fängt etwas holpernd mit einem Preloader an, entwickelt sich dann aber immer weiter…
Aus dem File- Readme:
[ Some statistics ]
The final version contains 131294 triangles and 82441 vertices
in 490 objects, 22 of which are distorted in some ways,
in 47 scenes (47 scenes in the editor, some of these were used
together, rendered in multiple passes). The largest scene is the
gear scene, containing 36508 polygons. For timing and synching,
416 events were used, 26 of which were used to render to a texture,
these 26 events covering 75% of the timeline (Thus 75% of the
rendered scenes was postprocessed with some 2d filter).
For the visual improvement of the objects, 53 textures were
generated, each with 4 layers (atg stye, this sums up to
39.75 megabytes of raw image data), but only 100 of these
212 layers were used as materials, the rest was used as buffer
during the texture generation process.
All the graphical data (the scenes, the textures, the animation and
the timing events) are contained in a 57035 byte long projectfile,
which occupies ~22k in the final compressed executable. 41 samples
were generated for the music, with the total length of 4165666 bytes.
The music itself is 9:14 long, which would take about 100 megabytes
in a 44.1khz 16bit stereo wave file.
The music, the player and the sample generator take 18k in the
executable (stub included), and the engine to do the rest (generate
textures and 3d geometry, render, animate, handle the window, and
play back the project file) is 24k with the flag effect included.
Da fragt man sich unwillkürlich, warum alleine die Intros heutiger Spiele so extrem riesig sind… oder warum einige in der Webwelt so begeistert von den „kleinen“ Flashintrofilmchen sind – die mal eben die 10-fache Dateigrösse beinhalten (und dabei noch nur 10 Prozent der Länge haben)…
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